Anders dan de naam je vermoedelijk doet denken, is Plutosport niet een winkel waar je alleen maar sportartikelen vindt. Voor onder andere jassen, regenkleding, schoenen en zelfs pantoffels ben je ook aan het juiste adres. Maar waarschijnlijk wist je dat al, want je hebt dit artikel aangeklikt, omdat je graag iets wil retourneren.
Allereerst kunnen we je verblijden met het feit dat het inderdaad kan, het retourneren van verschillende items. Sterker nog, het is zelfs gratis. Om precies te weten hoe zo’n retour er nou uitziet, hebben we voor jou alle stappen in een stappenplan beschreven.
Stappenplan retour
We zullen je niet vermoeien met informatie waar je niet naar op zoek bent en vertellen daarom gelijk welke stappen je moet volgen. Zo kan jij je retour in de juiste staat terugsturen en krijg je waarschijnlijk gewoon je geld terug. Fijn, nietwaar?
Stap 1: retour aanmelden
Wat je wel vaker ziet bij online webshops, is dat je je retour moet aanmelden. Zo wordt, in dit geval, Plutosport ervan op de hoogte gesteld dat er een retour aankomt!
Het retour meld je aan in twee stappen:
- Ga naar het retourportaal en vul daar je e-mailadres en ordernummer in.
- Volg alle stappen (onder andere door aan te geven welke items retour gaan) en voilà, het is al gelukt.
Het is handig om het mailadres te gebruiken, waar je in eerste instantie ook de bestelling mee hebt geplaatst. Zo heb je alle informatie op één plek en is het voor Plutosport ook duidelijk dat echt jíj het bent, die de retour aanmeldt.
Kan ik mijn artikel ook ruilen?
Mocht je het artikel bijvoorbeeld wel willen houden, maar is het item te groot of te klein? Dan kan je bij het aanmelden van de retour ook kiezen voor het omruilen van het artikel. Dit si vrij uniek, want bij de meeste webshops kan dit niet. Pluspuntje voor Plutosport!
Stap 2: retour inpakken
Wanneer je je bestelling binnenkrijgt, is het raadzaam voorzichtig om te gaan met alle verpakkingen. Zo kan je in het geval van een retour, alles weer in de originele verpakkingen inpakken. Ben je gelijk goed bezig voor het milieu.
Het is overigens ook erg handig om dan jouw gegevens op de verzenddoos/ -zak onzichtbaar te maken. Het nieuwe etiket dat er dan wordt opgeplakt, is ook de enige die telt. Dat etiket vind je overigens in de doos bij levering.
Stap 3: retour wegbrengen
Het zou ontzettend mooi zijn als de retour zichzelf van je huis naar het postkantoor zou verplaatsen, maar helaas is dat (nog) niet het geval. Het enige dat je nog moet doen, is dus naar het dichtstbijzijnde Service Point van DHL. Hier lever je je pakket af en kan daarna weer rustig naar huis terugkeren.
Retour naar Plutosport zelf
Je kan er ook voor kiezen je retour niet op te sturen via de post, maar weg te brengen naar een service point van Plutosport zelf. Wanneer je kiest voor deze optie, moet je dit bij het aanmelden al aangeven. Het adres waar je heen dient te gaan, is:
Pluto Sport Europe BV
Geerweg 46
2461 EB Ter Aar
For your information: Ter Aar ligt in Zuid-Holland. Als je woont bijvoorbeeld Groningen, dan kan je dus op voorhand al beter kiezen voor de post.
For your information x2: De openingstijden van het punt zijn 09.00-18.00u op werkdagen.
Restitutie van je retour
Mocht je retour in goede orde zijn ontvangen, dan verwacht je natuurlijk binnen een redelijke termijn een restitutie (terugbetaling).
In principe ontvang je binnen 14 dagen je je geld terug en hierbij gelden de volgende voorwaarden
- Als je alles retourneert, krijg je het gehele bedrag inclusief verzendkosten terug
- Als je niet alles retourneert, krijg je het bedrag terug dat je oorspronkelijk voor die artikelen/ dat artikel hebt betaald.
Ik heb met een cadeaukaart besteld. Hoe zit dat dan?
Als je alles met een cadeaukaart hebt betaald, zal je er ook een cadeaukaart met dat bepaalde bedrag voor terugkrijgen. Het is niet mogelijk om het in geld aan je uit te laten keren. Maar, wanneer je een cadeaukaart hebt gebruikt en het resterende bedrag met een andere betaaloptie hebt betaald, zal het wat anders verlopen. Je zal eerst het gedeelte van de andere betaaloptie krijgen. Indien nodig zal het overige bedrag als cadeaukaart worden teruggekregen.
Let op! Het gaat niet om een fysieke cadeaukaart, maar een code die je via de mail ontvangt.
De grote, kleine lettertjes
Een webshop zou geen webshop zijn als er nog een aantal uitzonderingen bestaat. Deze uitzonderingen maken het proces van het retourneren soms wat moeilijker, soms ook makkelijker. We hebben een aantal van de belangrijkste voorwaarden voor je op een rijtje gezet. Op de website van Plutosport zelf, vindt je het volledige beleid. Lees:
- Je hebt 14 dagen om het pakket retour te doen. Hierna is de koopovereenkomst definitief.
- Je kan het item alleen retourneren, wanneer het ongedragen, onbeschadigd, compleet en schoon is. Passen van kleding mag uiteraard wel.
- Alle labels moeten nog aanwezig zijn, evenals de fabrieksverpakking die zich in originele staat bevindt. Deze mag niet zijn beschreven, beplakt of beschadigd zijn.
- Als een schoenendoos tijdens verzending beschadigd, wordt er een bedrag van €5,00 in rekening gebracht. Dit omdat ze deze niet nog een keer kunnen gebruiken.
Eigenlijk zijn het allemaal vrij logische voorwaarden. Moge het duidelijk zijn dat jij een artikel met ‘respect’ behandelt, totdat je het besluit te houden. Zij geven jouw 14 dagen bedenktijd, maar dan is het niet de bedoeling dat je het artikel beschadigd terugstuurt, wanneer je bedenkt dat je het toch niet wil. Als het pakket beschadigt is aangekomen, dan geldt het natuurlijk net wat anders. Is dat laatste overigens het geval? Neem dan zo snel als mogelijk contact op met de klantenservice.
We hopen je met bovenstaande info genoeg te hebben geïnformeerd. Mocht je vragen hebben, raadpleeg dan de website van Plutosport zelf.