Laxerend fruit: natuurlijke remedie voor een ongezonde spijsvertering

red apple fruit beside green apple and yellow fruit on brown woven basket

Het belang van een gezonde spijsvertering kan niet worden overschat. Een goede spijsvertering is namelijk essentieel voor een gezond en gelukkig leven. Gelukkig zijn er natuurlijke remedies beschikbaar om je spijsvertering op een natuurlijke en effectieve manier te verbeteren.

Hoewel dit soort huis-tuin-en-keuken middeltjes nooit 100% garantie geven op een gezonder bestaan, kan het wel degelijk iets positiefs bijdragen. Een voorbeeld van gezonde producten die laxerend kunnen werken, is fruit. In dit artikel gaan we dieper in op het onderwerp van laxerend fruit. We bespreken om welke fruitsoorten het mogelijk kan gaan en geven je nog veel meer relevante informatie.

Al het laxerende fruit op een rijtje

Laxerend fruit is een categorie van fruitsoorten die bekend staan om hun laxerende eigenschappen. Deze vruchten bevatten natuurlijke vezels en enzymen die de darmbewegingen bevorderen en constipatie verlichten. Het is met name voor mensen die ‘opeens’ en niet-regelmatig met constipatie kampen een fijne en relatief simpele remedie zijn. Hier zijn enkele van de meest populaire laxerende vruchten:

1. Pruimen

Pruimen behoren tot de meest bekende laxerende vruchten. Deze kleine vruchtjes zijn rijk aan vezels, wat helpt bij het verzachten van de ontlasting en het bevorderen van regelmatige stoelgang. Hartstikke fijn natuurlijk, maar pruimen hebben een relatief specifieke smaak en zijn dus niet voor iedereen weggelegd.

2. Abrikozen

Abrikozen zijn een smakelijke bron van vezels en vitamine A. Ze helpen bij het stimuleren van de spijsvertering en voorkomen verstopping. Overigens werken abrikozen pas laxerend als je er echt te veel van eet. In principe geen probleem voor een keertje, maar op den duur zullen je darmen dit niet leuk vinden.

3. Kiwi

Kiwi’s zijn rijk aan vezels, vitamine C en enzymen zoals actinidine, die de spijsvertering bevorderen en gasvorming verminderen. Actinidine is het enzym dat onder andere eiwitten afbreekt en dus fijn als je bijvoorbeeld veel vlees hebt geconsumeerd.

4. Vijgen

Ook vijgen zijn een uitstekende bron van voedingsvezels en bevatten oplosbare vezels die de darmbewegingen stimuleren. Het is een voedzame vrucht die voor veel mensen onder het kopje ‘vergeten fruitsoorten’ staat. Al helemaal de niet-gedroogde variant van de fruitsoort is onbekend voor de meesten.

Naast deze vier fruitsoorten, zijn er nog veel meer soorten die mogelijk bijdragen aan het voorkomen of oplossen van constipatie en dus het bevorderen van de stoelgang. Denk aan appels, blauwe druiven, bramen, gedroogde rozijnen, peren, bosbessen en banaan. Althans, over die laatste, de banaan, is niet iedereen het over eens. De banaan is volgens velen namelijk een fruitsoort dat er alleen maar voor zorgt dat je nog meer ‘verstopt’ raakt dan je al was. Echter is hier volgens het Voedingscentrum geen bewijs voor. De vele vezels in het fruit, zoals dat bij de pruimen, vijgen, etc. ook zo is, draagt het juist heel goed bij de vertering van alles wat je naar binnen hebt gewerkt.

Vezels

Zoals je leest is het dus met name het vezelrijke aspect van fruit dat bijdraagt aan een goede spijsvertering, een fijne stoelgang en het voorkomen van obstipatie. Maar vezels, die vind je zeker niet alleen in fruit. Sterker nog, vezels vind je in heel veel plantaardige voedingsmiddelen, waaronder volkoren granen, groenten, peulvruchten en noten.

Deze vezels dragen zoals gezegd bij aan een gezonde spijsvertering doordat ze vocht vasthouden en de darmen stimuleren. Constipatie wordt voorkomen en een regelmatige stoelgang wordt bevordert. Andere, mogelijke voordelen zijn:

  • het verlagen van het cholestrolgehalte
  • verminderen van hart- en vaatziekten
  • langer verzadigd gevoel

Dat laatste zorgt (mogelijk) op den duur en indirect voor je gewichtsbeheersing. Je eet niet veel vezels om snel af te vallen, maar wel om gezond te blijven leven en aankomen tegen te gaan.

Ken je grens

Klinkt allemaal fantastisch, wat die vezels voor je kunnen doen, maar je moet wel opletten dat je niet doorslaat in de consumptie van vezels. Of tenminste, van het laxerende fruit en alle andere voedingsmiddelen die laxerend werken. Want hoewel sommige laxerende voedingsmiddelen, waaronder pruimen, kortdurende verlichting kunnen bieden bij obstipatie, zullen ze bij overmatig gebruik leiden tot diarree en uitdroging. Langdurige afhankelijkheid van laxerend voedsel kan eveneens de natuurlijke darmwerking verstoren, wat op zichzelf weer leidt tot problemen met voedingsopname. Je mag je darmen dus wel wat helpen, maar niet te veel. En als je ├ęcht kampt met darmproblemen, dan moet je een dokter contacteren.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit

En over die grens gesproken, wat is dan eigenlijk de aanbevolen hoeveelheid fruit op een dag? Nou, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit varieert per land en organisatie, maar over het algemeen wordt geadviseerd om minimaal 200-250 gram fruit per dag te eten. Dit komt overeen met ongeveer twee porties fruit.

Eet bijvoorbeeld bij je ontbijt een banaan en eet een appel in de namiddag. Begin de volgende dag met een shot sinaasappelsap en sluit de dag af met een handje blauwe bessen. Het is ook maar een beetje kijken wat voor fruit je lekker vindt. Bind je vooral niet teveel vast op dat je alleen maar laxerende fruitsoorten moet consumeren.

Conclusie

Een gezonde spijsvertering is van cruciaal belang voor je algehele welzijn. Geniet van de voordelen van pruimen, abrikozen, kiwi’s, vijgen, bananen, blauwe bessen en alle andere fruitsoorten voor een fantastische spijsvertering. Pas wel op dat je niet doorslaat met het innemen van laxerende producten, omdat dat op den duur je lichaam juist tegen gaat staan.